ART CINEMA
 

Sale kinowe

Prywatna sala kinowa to najlepsze możliwe doświadczenie kina. W żaden inny sposób nie można odczuć, tego, co stworzyli twórcy, jak w takim pomieszczeniu. Począwszy od koncepcji akustycznej i związanym z nią projektem, poprzez system dźwięku przestrzennego, system projekcyjny a skończywszy na wystroju wnętrza – wszystkie te elementy składają się na jedyne w swoim rodzaju doświadczenie.

W Art Cinema przygotowujemy i realizujemy gotowe rozwiązanie – salę kinową „pod klucz”. Warto dodać, że jesteśmy członkiem ISF – Imaging Science Foundation – organizacji wyznaczającej standardy i metodologie związane z obrazem, obowiązujące na całym świecie, więc informacje na ten temat czerpiemy u źródła. Jesteśmy też pierwszym polskim członkiem CEDIA, organizacji zrzeszającej najlepsze firmy instalacyjne na świecie. O tym, że sale kinowe robimy naprawdę dobrze świadczy nagroda CEDIA Awards 2015. Jedna z naszych realizacji została uznana za najlepszą salę kinową w regionie EMEA, obejmującym Europę, Bliski Wschód, Afrykę, Indie i Pakistan.

Akustyka

Pracę nad salą kinową rozpoczyna się od sprawdzenia akustycznych możliwości pomieszczenia, które będzie pełniło taką funkcję. W tym celu przeprowadza się specjalistyczną analizę, która pozwala uzyskać odpowiedzi na pytania jakie materiały należy zastosować, aby osiągnąć doskonałe parametry akustyczne.
Nie wdając się w techniczne szczegóły do najważniejszych należą STI (Speech Transmission Index) odpowiadający za zrozumiałość mowy, D-50 – wskaźnik odnoszący się do specyficznych zagadnień związanych z dyferencjacją muzyki oraz SPL (Sound Pressure Level) odpowiadający za jednolitość rozprzestrzeniania się dźwięku w pomieszczeniu.
Przeprowadzając odpowiednią symulację pozwalają stworzyć przestrzeń, w której będą mogły pracować najlepsze systemy tworzące dźwięk kinowy.

Dźwięk

W zakresie systemu dźwiękowego opieramy się na najlepszych markach i rozwiązaniach. W tej sali zamontowany jest system JBL Synthesis.
Z historią powstania tej marki, wiąże się ciekawa historia. Samo JBL jest marką o ponad 60 letniej tradycji. Niemniej najlepszym inżynierom tej firmy powiedziano: zróbcie to, co zawsze chcieliście zrobić, nie będziemy was niczym ograniczać. I tak właśnie powstało JBL Synthesis. Łączy wieloletnie doświadczenie z nieszablonowym podejściem.
System dźwiękowy dopasowywany jest do konkretnej sali. Niemniej składa się na niego kilka standardowych elementów. Głośnik centralny, głośniki lewy i prawy oraz głośniki satelitarne/surround oraz charakterystyczne dla doświadczenia kinowego głośniki niskotonowe, generujące przejmujący bas. Głośnik centralny to główne źródło dialogów, dlatego tak ważny jest stopień zrozumiałości mowy sprawdzany w symulacji akustycznej. Pozostałe głośniki odpowiadają za tworzenie wrażenia przestrzeni i oddanie zamiaru twórców.
Warto dodać, że dźwięki, które emitowane są przez głośniki surround najczęściej nie są dźwiękami występującymi w naturze – tzn. są dogrywane w studio w celu stworzenia odpowiednich efektów. Zajmują się tym inżynierowie dźwięku. O tym, że system JBL Synthesis oddaje je najwierniej świadczy fakt, że Micheal Bay – reżyser, którego filmy np. „Transformers” słyną z widowiskowości, sam wykorzystuje system JBL w swoim prywatnym kinie.
Taki system na swoim jachcie zamontował Roman Abramowicz, mają go niemal wszyscy piłkarze Arsenalu (najpierw jeden, potem, jak ich zaprosił, to cała reszta). W Polsce sal kinowych z takim systemem powstaje od kilku do kilkunastu rocznie. Obecnie pracujemy nad czterema.

Obraz

Drugą składową idealnego doświadczenia kinowego jest obraz, czyli system projekcyjny składający się z projektora i ekranu.
Stosujemy rozwiązania włoskiego producenta SIM2, stworzone z myślą o prywatnych salach kinowych. To ostatni producent, który swoją fabrykę, a raczej manufakturę ma w Europie.
Projektory te perfekcyjnie oddają wizualne zamierzenia twórców filmów. Świadczy o tym fakt, że do montażu swoich filmów i ich oglądania projektory SIM2 wykorzystuje wielokrotny laureat Oskara („Ojciec Chrzestny”, nominacja za „Czas Apokalipsy”) - Francis Ford Coppola.
Aby otrzymać absolutną wierność potrzebna jest jeszcze kalibracja obrazu. Każde pomieszczenie ma nieco inny charakter, inne ściany, inne zastosowane materiały. Dlatego obraz kalibruje się, aby osiągnąć efekt najbardziej zbliżony do referencyjnego obrazu. Ten referencyjny obraz wynika ze standardów określanych przez ISF, ale i co istotniejsze to właśnie w taki sposób tworzone są filmy. Oczywiście można parametry obrazu zmieniać, ale to tak jak z płytą gramofonową – gramofon odtwarza longplay’e z prędkością 33 1/3 obrotu na minutę. Wtedy muzyka brzmi tak jak powinna. Można ją odtwarzać szybciej, można ją odtwarzać wolniej, ale efektem nie będzie właściwa muzyka. Podobnie jest z obrazem, można zmieniać proporcje barw i ich paletę, ale efekt nie będzie taki jak powinien.
Drugą sprawą jest ekran, który wbrew pozorom nie jest po prostu kawałkiem materiału. To też urządzenie, od którego zależy jakość obrazu. Wykonany z odpowiednich materiałów o różnym splocie, pozwala na podkreślenie zalet projektora.
Obecnie najpopularniejszym formatem ekranu jest 16:9. Jednak prawdziwe doświadczenie kinowe sprowadza się do 2,35:1 – idealnie odpowiadający ludzkim możliwościom percepcji. W tym celu do projektora stosowana jest odpowiednia soczewka zaś ekran zwiększa swoją powierzchnię dzięki zastosowaniu ruchomych maskownic.

Wnętrze

Nasza sala kinowa to nie tylko dźwięk i obraz. To także personalizowane i komfortowe wnętrze. Przygotujemy projekt wyposażenia wnętrz, wykonamy i dostarczymy specjalne, wykonywane na zamówienie meble kinowe (fotele czy sofy), które, na życzenie, są elektrycznie rozkładane oraz inne meble (np. barek) biorąc pod uwagę akustykę pomieszczenia. Podkreślimy nastrój i charakter kina odpowiednimi scenami świetlnymi.